Uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie w dniu 24 października 2008 r. ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1058) harmonizującej przepisy z zakresu zamówień publicznych z prawodawstwem wspólnotowym, Zalecenia dla beneficjentów funduszy UE dotyczące interpretacji przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (dokument dostępny jest na stronie internetowej http://www.funduszspójnosci.gov.pl/Dokumnety/Wytyczne), przestały obowiązywać dla postępowań wszczętych z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (zgodnie z pkt 7 Zaleceń).
Zgodnie z opinią Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych do postępowań wszczętych przed data wejścia w życie znowelizowanych przepisów należy nadal stosować Zalecenia w zakresie, w jakim nie stosuje się przepisów ustawy znowelizowanej (w art. 4 znowelizowanej ustawy wskazano kiedy mają zastosowane dotychczasowe przepisy).
Zgodnie z art. 4 pkt 4 ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw, do umów w sprawach zamówień publicznych zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczas obowiązujące, w tej sytuacji nadal będzie mieć zastosowanie pkt 5 Zaleceń „Zmiana postanowień zawartej umowy – art. 144 ust. 1 ustawy Pzp”. Natomiast do umów zawartych po dniu wejścia w życie znowelizowanej ustawy (24 października 2008 r.) stosuje się nowe przepisy odnoszące się do umów, tak więc pkt 5 Zaleceń nie będzie miał zastosowania.
Jednym z takich przepisów jest, zmieniony podczas ostatniej nowelizacji art. 144 ust. 1 ustawy Pzp, dotyczący dopuszczalności zmiany umowy o zamówienie publiczne pod warunkiem, że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany. Biorąc pod uwagę powyższe, do wszystkich umów zawartych od dnia 24 października 2008 r. będzie miał zastosowanie przepis art. 144 ust. 1 w nowym brzmieniu. Ponadto, przepis ten będzie miał również zastosowanie do umów zawartych od dnia 24 października 2008 r. po przeprowadzeniu postępowań wszczętych przed tą datą. W obu sytuacjach punkt 5 Zaleceń nie będzie miał wówczas zastosowania.
Jednakże, wątpliwości interpretacyjne mogą pojawiać się przy stosowaniu przepisu art. 144 ust. 1 ustawy Pzp w odniesieniu do umów zawieranych po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia w trybie wolnej ręki. Zgodnie bowiem z art. 68 ust. 1 ustawy Pzp postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki wszczynane jest zaproszeniem do negocjacji, a przepisy odnoszące się do specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie mają w nim zastosowania, tak więc nie mogą zostać spełnione przesłanki wymienione w art. 144 ust. 1. Jednakże zgodnie z opinią Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych należy odrzucić pogląd, iż w związku z ww. odmiennościami zmiana umowy o zamówienie publiczne zawartej po przeprowadzeniu postępowania w trybie wolnej ręki jest niedopuszczalna. Brzmienie omawianego przepisu nie zakazuje zmiany umowy zawartej po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie wolnej ręki. Z uwagi na brak w przepisach ustawy Pzp stosownej regulacji dotyczącej zmiany przedmiotowej umowy, zgodnie z art. 139 ust. 1 ustawy Pzp do umów w sprawach zamówień publicznych stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.). Główna zasada prawa cywilnego tj. swoboda zawierania umów wyrażona w art. 3531 Kodeksu cywilnego w stosunku do zamówień publicznych doznaje jednak znacznego ograniczenia, bowiem zamawiający nie ma swobody w wyborze kontrahenta, formy w jakiej zostanie zawarta umowa, ponadto treść umowy musi uwzględniać przepisy ustawy Pzp. Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, iż na gruncie przepisów ustawy Pzp zmiana umów dopuszczalna jest tylko w wyjątkowych okolicznościach, w opinii Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych możliwość każdorazowej zmiany umów zawartych po przeprowadzeniu postępowania w trybie wolnej ręki należy oceniać w kontekście przepisów art. 67 ust. 1 ustawy Pzp. Procedura powtórnego badania przesłanek wymienionych w art. 67 ust. 1 ustawy Pzp będzie odnosiła się do wszystkich przypadków wprowadzania zmian do umów zawartych po przeprowadzeniu postępowania w trybie wolnej ręki po nowelizacji ustawy Pzp z dnia 24 października 2008 r.
- Następna
- Drukuj
- Powrót
- Wypowiedz się